Informacje podatkowe
Rządowy projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadzi stawkę minimalną 12 zł brutto za godzinę pracy na umowach zleceniach i umowach o świadczenie usług – już od września 2016 r. Nowe przepisy mają dotyczyć umów zleceń oraz umów o świadczenie usług podpisywanych od początku września. Osoby zatrudnione na umowy tego typu przed wrześniem br. będą podlegały ochronie w zakresie wysokości wynagrodzenia od początku 2017 roku. Stosowanie przepisów ma być kontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Na potrzeby kontroli ustawa przewiduje konieczność ewidencji czasu pracy na umowach cywilnoprawnych.
Zgodnie z uchwalonymi we wrześniu 2015 r. przepisami nowelizującymi Ordynację podatkową, już od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać w Polsce elektroniczne kontrole podatkowe.
Przedsiębiorcy będą zobowiązani udostępniać dane na potrzeby kontroli podatkowych w formie tzw. jednolitego pliku kontrolnego (JPK).
Od 22 lutego obowiązują zmiany umów o pracę, będą obowiązywały umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony oraz umowy o pracę na czas nieokreślony. Ogólna zasada mówi, że pracodawca będzie mógł zawrzeć umowę na czas próbny tylko raz, w celu sprawdzenia kwalifikacji i umiejętności pracownika.
Umowy na czas określony będą zawierane na łączny okres do 3 lat. Do tego okresu wliczać się będzie trzymiesięczną umowę na okres próbny oraz umowę na czas określony na okres 33 miesięcy. Po tym terminie umowy z pracownikami będą mogły być już zawierane tylko na czas nieokreślony.
Czytaj więcej: Od 22 lutego 2016 zmiany w umowach o pracę na czas określony
Wraz z początkiem przyszłego roku zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2014 r., poz. 1831). Wprowadza ona zasadę oskładkowania umowy-zlecenia do poziomu minimalnej płacy. Oznacza to, że jeśli podstawa wymiaru składek z kontraktu będzie niższa od 1850 zł, czyli płacy minimalnej w 2016 roku, to kolejna umowa także będzie podlegać ZUS.
Minister Finansów wydał 9 czerwca br. interpretację ogólną w której uznał wykonywane przez komorników sądowych czynności, w szczególności egzekucyjne, za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacją tą zmieniono dotychczasowe stanowisko wyrażone w interpretacji ogólnej z 30 lipca 2004 r. sygn.: PP10-812-802/04/MR/1556PP, zgodnie z którą komornicy sądowi nie byli uznawani za podatników VAT, nie płacili zatem od wykonywanych przez siebie czynności, w szczególności egzekucyjnych, podatku VAT.
Czytaj więcej: Czynności wykonywane przez komorników sądowych a VAT
Strona 4 z 5